X

تازه‌های موسیقی طریقت

به مجله‌ی موسیقی طریقت خوش‌آمدید. در این صفحه از آخرین اخبار و تازه‌های محمد طریقت مطلع می‌شوید.
جدید‌ترین آثار، کنسرت‌ها، مصاحبه‌ها و ... به اطلاع شما می‌رسد.

22اسفند

مطالعه‌ی تطبیقی فرم دف‌نوازی ملت کُرد با تأکید بر شیوه‌ی نوازندگی مسعود حبیبی و احمد خاک‌طینت

مقالات | 0 نظرات | | بازگشت

 

چکیده

هنر، به ‌ویژه موسیقی همواره در میان ملت کُرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. نقش موسیقی به ‌نحوی است که در اکثر مراسم آیینی، عرفانی، مذهبی و... اعم از شادی یا عزاداری ردپایی از آن قابل مشاهده است. در میان سازهای رایج در کردستان، «دف» به دلیل اجرا در مکان‌های مقدسی همچون خانقاه، از جایگاهی خاص برخوردار و آموزش آن به‌ دلیل عدم آشنایی کافی مدرسان با علوم موسیقی، معمولاً به‌ روش سنتی بوده است که البته این موضوع دلیلی بر عدم توانایی یا ضعف آن‌ها نیست و فقط باعث ایجاد روش‌ها و اختلاف نظرهای بسیاری شده که مدرسان هرگز حاضر به تدوین روشی جامع و علمی در جهت شناسایی و آموزش کل به جز در این زمینه نیستند. همین امر باعث ایجاد شک و شبهه در میان هنرآموزان این رشته شده است به طوریکه هر فردی تنها روش نوازندگی و آموزشی خود را مرجع می‌داند. در این‌ مقاله که با مطالعه و بررسی سبک دف‌نوازی مسعود حبیبی و احمد خاک‌طینت و شناخت اشتراکات و افتراقات آنها به ‌شیوۀ میدانی (گفت‌وگو با دف‌نوازان) صورت گرفته، سوال اصلی این‌گونه مطرح شده است: چه تفاوت‌ها و تشابه‌هایی در روش دف‌نوازی آن‌ها وجود دارد؟

 

برای مطالعه‌ی متن کامل مقاله به ماهنامه‌ی شماره‌ی  ۱۸۳ در وب‌سایت هنر موسیقی مراجعه فرمایید

 

مقالات مرتبط

مقاله ای موجود نمی باشد

لطفاً نظر خود را در این باره بنویسید:


دسته‌بندی‌ها


برچسب‌ها

آرشیو مطالب